Várólista

Várólista

Art Spiegelman - Maus

2016. március 26. - eszter.m

molyos adatlap

Vigyázat, csalok, mert én két kötetesként olvastam el a Maust, bár szerintem a két rész, vagyis a My father bleeds history és az And here my troubles began teljesen szétválaszthatatlan. Ilyen kötetek olvasásánál sajnálom, hogy magyarul nincs külön szavunk a graphic novelre, legyen az egy három kockás Garfield, vagy egy mély történetet megfogalmazó Maus, mindkettő képregény. Angolul, talán mert ezt a műfajt komolyabban veszik(?) megvan a különválasztás.

Art Spiegelman édesapja történetét dolgozta fel képregényként, aki sok megpróbáltatás után élve jutott ki Auschwitzból. Hogy is mondjam finoman... Vladek egy undok fráter. Szeretném azt hinni, hogy ez csak a megpróbáltatások miatt alakult így, de szerintem akkor is ugyanilyen undok fráter lenne, ha nem élte volna túl a haláltábort. Csak akkor nem tudnánk semmi mentséget találni az öregnek. Isten látja lelkemet, próbáltam megkedvelni őt és a második kötet elején azt hittem sikerült is, de bumm, újra mondott egy olyat a vén rasszista, ami szerintem önmagában is ellentmondás, hogy nem tudom kedvelni. Tetszett, hogy Spiegelman úgy mutatta be a papát, hogy nem emelte piedesztálra. Bár valószínűleg nem is lenne rá képes, hiszen a könyvben többször esik szó a szintén túlélő anyukájáról, Anjáról, aki évekkel később öngyilkos lett. Az apuka új felesége pedig számtalanszor elmondja, hogy nem csodálkozik rajta, ilyen férj mellett. Ebből én kihallom Art vádját is.

A történetben a zsidók egerek, mint az a borítón is látszik, a nácik macskák, a lengyelek disznók, a franciák békák. Ez a La Fontaine-es állatmesés vonulat annyira jó volt, hogy az hihetetlen. A rajzok kifejezőek voltak, nem gondoltam volna, hogy ennyire érdekes lesz. Ha Vladek személyiségét kivesszük a képletből, akkor nagyon érdekesen megírt történet, ami bármelyik lengyel zsidóval megeshetett. És hálás vagyok a sok angol nyelvű booktubernek, hogy eljuttattak ehhez a történethez, mert nem vagyok nagy graphic novel és képregény faló, előbb veszek le a polcról egy manhwát/mangát.

Szeretném ezt a könyvet magamnak, magyarul. Szeretném, ha az általános iskolában a gyerekek először ebben a formában találkoznának a Holokauszttal. Sokkal egyszerűbben, érthetőbben van benne megfogalmazva minden, mint bármelyik általam eddig olvasott tankönyvben. Hihetetlen, hogy 2005 óta nem adták ki többször.

A bejegyzés trackback címe:

https://varolista.blog.hu/api/trackback/id/tr908509000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása