Várólista

Várólista

Choderlos de Laclos - Les liaisons dangereuses

2017. május 21. - eszter.m

molyos adatlap

Be kell vallanom, határozottan megviselt az olvasása. Hónapokig húzódott. Nem bírtam túljutni rajta. Ennek leginkább a nyálas romantikus középtáj az oka.

A regény szerintem 4 részre osztható. Van az eleje, amikor megismerjük a szereplőket és a levelek alapján fel tudjuk vázolni az egymáshoz való viszonyukat. Ezen gyorsan túljutottam, még élveztem is. A második rész az udvarlásos és érzelmes szakasz. Ezen alig tudtam átverekedni magam, olyan tömény nyál volt. Néha úgy éreztem oldalakon át tartanak a barokkosan összetett körmondatok és nem szólnak semmiről. Ez komolyan levett az élvezetértékből. A harmadik rész a "beteljesedés". Kinek kivel, van akinek többekkel is. Majd még ide sorolom a kapcsolatok kicsengését is. A negyedik rész pedig az események utáni következmények, utóhatások leírása. Aminél már ujjongtam, mert alig vártam, hogy idáig eljussunk.

És persze voltak teljesen felesleges közjátékok, mint például a Prévan eset több levélen át történő érdektelen ismertetése. Ki a fenét érdekel, hogy Merteuilné csak azért készíti ki a pasit, mert az egyszer fennhéjázóan beszólt róla egy társaságban? A figura még a filmekből is kimarad (kivéve az 59-es franciát, de ott sem derül ki róla semmi).

Azután gondoltam megnézem a filmeket és klasszisokkal jobban tetszett az összes, mint a könyv. Pedig ez nagyon ritkán fordul elő. Elsőként a mindenki által istenített 89-es Veszedelmes viszonyokat néztem meg Glenn Close és John Malkovich főszereplésével. Remek volt, de az ugyanakkor Valmont Annette Bening és Colin Firth főszereplésével forgatott Valmont sokkal jobban tetszett. Majd itt nem álltam le, 1959-ben a franciák is forgattak egy feldolgozást Jeanne Moreau és Gérard Philipe főszereplésével, ami 1960-ba helyezi a történetet. Személy szerint ez volt a kedvencem.

Ti tudtátok, hogy van egy magyar feldolgozás is? Én nem tudtam, de az Origo Filmklubos Varga Feri felhívta rá a figyelmemet. A címe Login. Ebben a változatban az egész történetet az online randizás világába helyezték, kicsit krimi jellegűre vették. Szájbarágósnak éreztem a celebekről vallott elvet és a veszélyes neten ismerkedni frázisokat, de azért olyan rossz nem volt.

Most még kimaradt a Kegyetlen Játékok, bár azt már korábban láttam és tetszett, a filmzenei albumot szarrá hallgattuk az egyetemi koliban. És ha más nem is, de egy jó zenei albumként soha nem fogom felejteni.

 

52 könyve kihívás: 39. Egy levélregény

A bejegyzés trackback címe:

https://varolista.blog.hu/api/trackback/id/tr9412510813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása